De to fortolkninger af gambling

Spil er en vigtig kommerciel aktivitet i hele verden. Folk deltager i det af forskellige årsager, bl.a. for sjov, for at vinde penge eller for at opnå glæde. Nogle betragter lavfrekvent spil som meningsløst og meningsløst, mens andre betragter det som en værdifuld aktivitet. Uanset hvordan folk opfatter spil, kan det påvirke dem og deres omgivelser.

Problemspil er en vigtig international kommerciel aktivitet

Det har længe været kendt, at spil påvirker enkeltpersoner og samfundet og fører til sociale problemer og øget efterspørgsel efter sociale ydelser. Forekomsten af problemspil er steget med den øgede tilgængelighed og adgang til kasinoer. Desuden er problemspil blevet kædet sammen med øget social ulighed. Husholdninger med højere indkomst bruger flere penge og mister mere indkomst på spil end husholdninger med lav indkomst. Desuden bæres mere end halvdelen af verdens spilleindtægter af et mindretal af spillere.

Forskellige undersøgelser har kædet spilleproblemer sammen med voldelig og kriminel adfærd. F.eks. viste en dansk befolkningsbaseret undersøgelse, at problemspil er forbundet med en øget risiko for voldelig kriminel adfærd og øget sandsynlighed for kriminalitet. Ligeledes har undersøgelser i Colorados landdistrikter vist, at der er en sammenhæng mellem kriminelle mønstre og udviklingen af kasinoer. Andre undersøgelser har undersøgt virkningen af kasinoer på alkoholrelaterede trafikdødsfald samt de omkostninger, der er forbundet med problematisk spil i lokalsamfundene.

Den kan gennemføres med materialer, der har en værdi, men som ikke er rigtige penge

Spil er en aktivitet, der indebærer at spille spil med genstande, der har værdi, men som ikke er rigtige penge. Den lovlige spilleindustri i USA blev anslået til at være 335 mia. dollars værd i 2009. Det er dog ikke alle spilaktiviteter, der er lovlige. Nogle stater tillader slet ikke spil, og mange stater gør spil til en forbrydelse.

Det kan opfattes som meningsløst

Selv om der ikke er nogen direkte beviser for at støtte påstanden om, at spil er meningsløst, er der en række interventioner til rådighed for dem, der lider af dette problem. Kognitiv adfærdsterapi (CBT) er en mulighed, som indebærer identifikation af udløsende faktorer, håndteringsstrategier og kognitiv revurdering. En anden tilgang er Motivational Interviewing, som kombinerer en klientcentreret stil med direktiv interventioner. Korte interventioner, som anvendes, når problemerne er mindre alvorlige, kan også være hensigtsmæssige. Der er kun begrænset dokumentation for langtidsvirkninger af behandling af spilleglæde, og der er behov for mere forskning.

Det kan påvirke andre

Forskning viser, at spil påvirker mange andre mennesker end den person, der har problemet. I gennemsnit påvirkes fem til ti personer negativt af en persons spilleproblem. Denne procentdel er op til tre gange højere end den samlede forekomst af problemspil. I New Zealand kender 30 % af den voksne befolkning en person, der har et spilleproblem, og 8 % har oplevet virkningerne af deres elskedes spilproblemer. Børn og ægtefæller til problemspillere er mest tilbøjelige til at opleve disse virkninger, især i økonomisk henseende.

Virkningerne af spil på andre manifesterer sig på mange forskellige niveauer, herunder på det individuelle, interpersonelle og samfundsmæssige niveau. På det personlige plan omfatter disse virkninger usynlige individuelle omkostninger og generelle eksterne omkostninger. Mens nogle af disse omkostninger bliver synlige på samfundsniveau, forbliver størstedelen af disse omkostninger uerkendte. Disse omkostninger kan påvirke en persons personlige situation, påvirke den pågældendes familie og påvirke et samfunds sundhed, infrastruktur og turisme.

Det kan påvirke partnere

Problemet med afhængighed kan forårsage betydelig skade på både spilleren og dennes partner. Spilleren har måske ikke penge nok til at få råd til husholdningsartikler, og deres partner kan måske ikke betale regninger til tiden eller købe medicin til sig selv eller deres børn. Familien kan føle sig isoleret og ensom, og børnene kan få psykologiske problemer som følge af deres forældres økonomiske problemer.

Det er almindeligt, at en persons spilleproblem påvirker andre mennesker. Faktisk er det gennemsnitlige antal personer, der påvirkes af en persons spilleproblem, fem til ti. Dette antal personer, der påvirkes negativt af spillerens adfærd, kan være tre til fire gange større end forekomsten af problemspil i den almindelige befolkning. Mere end 30 % af de voksne i New Zealand rapporterer, at de kender en partner eller et familiemedlem med et spilleproblem, og ca. 8 % er blevet påvirket af den pågældende spillers spilleglæde. Den mest almindelige påvirkning af spil på en partner er økonomisk.


 

Link til vores nye hjemmeside på Holdsport

 
Bliv medlem nu
Banner